2019’DA SOSYAL MEDYA'NIN GELECEĞİ

Sosyal medyanın aslında sosyal olma ruhunu kaybettiği bir dünya, açık paylaşımın insanların ürün olduğu anlamına gelen bir dünya. Sosyal medyada harcanan zamanın zihinsel sağlığımıza ve sivil birliğimize zarar verdiği bir dünya, sosyal medya siyasi veya başka türlü konularda gruplar ve ideolojiler arasında bölücü oldu. Sosyal paylaşımdan spam hikayelere geçtik ve özellikle Kuzey Amerika ve Avrupa'da Facebook'tan büyük bir çıkış gerçekleşti. Facebook, sosyal medyanın geleceğini daha çok böyle hissedeceğini düşünüyor: Huzur içinde yat “kasaba meydanı.” Merhaba, “oturma odası”. Bu, daha çok çevrimiçi etkileşime girdiğimden değil, Alexa ve Google Asistan'la artan ilişkime benziyor. Mark Zuckerberg’in Sohbet Gizlilik’i ve Şifreleme (internet içeriğine ve hizmetlerine erişimi denetleyen ortama dönme) yönündeki en büyük vizyonu, Apple’ın Hizmetler işini kurmak için yaptıklarını yansıtıyor.

İnternetin geleceği, Amazon’un Facebook ve Google’ın ikilisini altüst etmek için ciddi bir reklam oyuncusu olma konusundan daha fazla olabilir. Sosyal medyanın geleceği, WhatsApp'ın para kazanabileceği veya Instagram’da ticaret aracılığıyla çevrimiçi satın almak isteyip istemediğimizden çok TikTok'a benziyor. Sosyal medya artık “açık ağ” ile yayın yapmaktan, hakaret etmeyen kullanıcıların verilerini kar elde etmek için toplamaktan ibaret değil. Sosyal medya ortak oluşturma konusunda daha fazla yaratıcı olmalı. İşte TikTok'u bu kadar popüler yapan şey, arayüz katmanları ile birlikte yaptığınız eğlenceli şeyler. TikTok, Asya'da hızla Instagram’ın popüleritesine yaklaşıyor. Çinli tek boynuzlu at olan ByteDance tarafından yapıldı.

Facebook, LinkedIn ve Twitter gibi dev platformlar, günümüzde dünyadaki 23 yaş ve üzerindeki dijital yerliler olan Gen Z'nin dikkatini ve bağlılığını çalmaya başlayan geniş yelpazedeki yeni niş platformlarla daha az etkileşime girdiğini gördü. Zuckerberg'in tekel gerçeği düşüyor gibi görünüyor. Facebook ve Google ne kadar karlı olursa olsun, bir şeyler değişti.

Merkezileşme Aslında İstediğimiz Şey Değil

Facebook’un birleştirme kararı, Messenger, Instagram ve WhatsApp arasındaki birlikte çalışabilirliği sağlayan mesajlaşma krallığı temel olarak para kazanma ve merkezileşme yönünde bir hareketti - temel olarak gençlerin bu uygulamalar hakkında en çok sevmedikleri şey. Günümüzde gençler reklamcılığa dayalı bir dikkat kontrol sistemi dışında, birbirleriyle etkileşimi tercih ediyor. Bu durumda Instagram, geleceğe göre daha sembolik. 2019’da bugün Instagram, uygulamaların geleceğini yansıtmıyor. Çin'de mesajlaşma uygulaması WeChat zaten bir milyardan fazla kullanıcısı olan bir uygulama. Asya’da mini programlar, tüketicilerin daha pratik bir yolla erişebilecekleri yeni uygulama hizmetleri var. Çin'de, Batı'da bile bulunmayan süper uygulamalar var.

2017'de sosyal medyanın “özgünlüğü” hakkında ciddi bir şekilde konuşabilirdik. 2019’da yaratıcıları bir araya getirmeye ve paylaşmaya devam eden tuhaf bir tür dijital dopamin olan, çoğunlukla içerik ve makyaj bağımlılığı sponsorluğu var. Temel olarak, uygulamaların zamanımızı çalmak ve bizi kullanıcı bazında bir dolar olarak para kazanmak için nasıl tasarladıklarının geçmişidir.

 

2019'da “Şehir Meydanı” Modeli Öldü

2019'da, uygulamaları çok fazla kullanmanın zihinsel sağlık riskleri hakkında farkındalık var; ne kadar iyi ya da sosyal olursa olsun, hepsinin karanlık bir tarafı var.

Facebook veya Apple tarafından internet içeriğine ve hizmetlerine erişimi denetleyen ortama yapılan bir geçiş, aslında dünyayı daha iyi bir yer yapmaz, sosyal medya ya da diğer hizmetlerin başarısızlığını arttırmaz. Bunlar kesinlikle daha karlı olma ve kendi kullanıcıları ve tüketicileri üzerinde daha fazla kontrol sahibi olma kararlarıdır. Facebook’un işletme modeli, kullanıcı verilerini toplama ve daha sonra yüksek oranda hedeflenmiş reklamlar satarak inşa edildi. Ancak Snapchat, Apple ve hatta Google, oyun oynamanın sosyal medyanın ve internet içeriğine ve hizmetlerine erişimi denetleyen ortam ekosistemlerinin geleceği olduğunu gösterdi. Amazon'un oyun yayını yaptığı program (Twitch) oyun severler arasında çok başarılı oldu, Microsoft bunu taklit etmeyi başaramadı. Kamu sosyal ağları, insanların yaşamlarında çok önemli olmaya devam ediyor, ancak gürültü kalitesi ve ülkedeki trolleme bolluğu, Facebook gruplarında, Reddit’de, Twitter’da düşmüyor, yükseliyor. Anonim kullanıcılar, sansürlemeden veya cezalandırılmadan herhangi bir şey yapabiliyor ve söyleyebiliyor. Tanıdığım kişilerin çoğu Facebook’u takma adlarla kullanıyor.

Anonim Toplulukların Başarısızlığı

Bugün, özel mesajlaşma, gündelik hikayeler ve küçük grupların çevrimiçi iletişimin en hızlı büyüyen alanları olduğunu görüyoruz. Ancak Facebook’un ünü önemli ölçüde azaldı. Uygulama ürünlerinin etrafındaki etik mahremiyetini çok fazla kabullenmesini ya da ciddiye almasını göz ardı etti. Uygulama ürünlerinin etrafındaki etik, gizliliğe aldırış etmediğini gösterdi. Onların gizliliğe yönelmeyi kabul etmeleri veya ciddiye almaları zorlaştı. Birbirini izleyen gizlilik skandalları ve düzenleyicilerle kavga etmek, Facebook’un  insanları mesajlaşmaya zorlamasına neden oldu. Ancak Telegram, Line ve diğerlerinin kriptoya girmesi gibi, önümüzdeki yıllarda WhatsApp tarzı uygulamalarda  daha az zaman harcayacağımı düşünüyorum. Square, Venmo, WeChat ya da Zelle zaten oldukça iyi. Facebook bize şehri getirmedi, bize akıllı telefon ve uygulama bağımlılığı çağını getirdi. Dünyada bu şeylere, zihinsel sağlığı ve verimlilik maliyetleri bozduğu için, para cezası verebilecek hiçbir düzenleyici yok, yalnızca Silikon Vadisi kendisi için kâr reklamı yapıyor. Batı internetinde anlamlı bir ilerlemeye, yeniliğe, uygulamalara bağımlılığa ve reklam gelirlerine nasıl sahipsiniz? Algoritmalar ile firmanın ürettiği yeni ürün çeşidinin bir ölçüde mevcut ürünlerinin satışının veya piyasa payının yerini alması durumuna dayanabilecek medya şirketlerine nasıl sahipsiniz? Değilsiniz.

Uygulamaların Geleceği Daha Fazla Uygulama Değil

Bu yüzden bu kadar çok maaşa, internet içeriğine ve hizmetlerine erişimi denetleyen ortamın açıldığını görüyorsunuz. Belediye meclisi sosyal medya modunun başarısız olduğuna dair bir işaret. Düzenlenmemiş bir internetin neden olduğu medya endüstrisi, yanlış bilgilendirme ve toplumdaki bölünmeye yol açtı. Sosyal medyanın geleceği, Facebook'un yanlış yaptığı şeyleri düzeltmekle ilgili. İletişimin geleceği, insanların birbirlerine söylediklerinin, mesajlarının ve içeriklerinin sonsuza dek  güvende kalacağı özel, şifreli hizmetlere kalacak. Bu, Snapchat gibi daha az popüler uygulamaları kalabalık ve grupların kullandığı daha baskın uygulamalardan daha çekici kılan şeydir. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram ve diğer “kamu” platformları hayati bir rol oynamaya devam edecek, ancak kendi kendilerini düzenleme konusunda başarısız oldular. Onlar senin kendi risk tipi platformların, trollerin, ölülerin ve dijital bağımlılarınla dolu. Yeni ekosistemler yer almaya başladıkça 2020'den itibaren düşüşe devam edebilir. Bu gizliliğin yükselişi değil, sadece sosyal medyanın evrimidir.

 

Kaynak: Tıklayınız