Facebook, merkezi olmayan teknolojiyle ilgilenen birkaç “merkezileştirilmiş” şirketten biridir. 

Büyük bir çöküşten kurtulmaya çalışan kripto para birimleri ile, köklü firmalardan kripto para birimini ve blok zincirleme manzaralarını tamamen önlemelerini beklersiniz. Bunun yerine, iyi bilinen ürün ve hizmetlere sahip şirketler, özel şifreleme para birimini düşünmektedir. 

Mayıs ayında, Facebook bir blok zincir grubu oluşturacağını ve “2 milyardan fazla kullanıcısının devlet destekli para birimi olmadan işlemleri kolaylaştırmasına izin vermek için” kendi şifreleme para birimini oluşturmakla ilgilendiğini belirtmektedir. Facebook, merkezi olmayan teknolojilere bakan birçok “merkezileştirilmiş” şirketten biridir. 

 

Bir şirketin blok zincirinde kendi dijital jetonunu çıkardığı ilk para teklifleri (ICO), kripto para birimini çevreleyen en sıcak ve en tartışmalı konulardan biridir. Yatırımcılardan meraklılara kadar herkes bu belirteçleri Bitcoin ve Ether gibi kripto para birimleri ile satın alabilir. Blockchain girişimleri, projelerini finanse etmek için “token sales” olarak da adlandırılan ICO'ları kullanmaktadır. Temel önerme, şirket uygulamasını geliştirip başlattıktan sonra, kullanıcıların özelliklerine erişmek veya hizmet satın almak için belirteçlere ihtiyaç duymalarıdır. İhraççılar genellikle insanları ICO sırasında indirimli fiyatlarla satarak ya da Bitcoin ve Ether gibi, uygulama popülaritesi arttıkça ve kullanıcı tabanı büyüdükçe değerlerinin gelecekte artacağını vaat ederek jeton satın almaya teşvik etmektedir. ICO'lar 2017'de 5,6 milyar dolardan fazla yükselmiştir. Kurulmuş şirketlerin, token satışlarına ve kripto para birimlerine farklı amaçlarla girmelerini engellememektedir. Hedefe bağlı olarak, geleneksel işletmeler iş modellerini yerelleştirmeleri, yeni yatırımlar artırmaları veya yeni bir blok zinciri tabanlı hizmetler başlatmaları için kendi şifrelemelerini yapabilmektedir. Bazı şirketler tam bir yerelleşmiş modele geçmektedir. Bir örnek: Telegram geçen yıl, mesajlaşma uygulamasının blok zinciri tabanlı bir sürümü olan Telegram Open Network'ü (TON) başlatacağını ilan etmektedir. TON, platformda ödemeleri ve çeşitli uygulamaları sağlayacak olan özel şifreleme para birimi Gram ile desteklenecektir. TON tamamen merkezsiz olduğu için, Gram jeton sahipleri aynı zamanda şirket ortakları olacak ve platformun büyümesinde pay sahibi olacaklardır. Telegram'ın doğru yönde hareket edip etmediği çok tartışılmaktadır. Şirket, halka açık token satışını iptal etti çünkü özel yatırımcılardan 1.7 milyar dolar kazanmıştı, bu da nihai ürününün ne kadar merkezden dağıtılacağına dair şüphe uyandırmaktadır. Fakat Telegram'ın başarılı bir örnek olarak hizmet edip etmeyeceğinden bağımsız olarak, tokenize modellere doğru ilerlemenin savunucuları vardır. Özel bir şifreleme para birimi başlatmak, bir şirketin tüm iş modelini yerel yönetim sistemine sokmasını gerektirmez. Bazı şirketler, uygulamalarını genişletmek ve kullanıcılarına yeni hizmetler ve özellikler sunmak için bunları kullanmaktadır.

 

Kripto para birimleri sınırlı tedarik varlıkları olduğundan, talep arttıkça değerleri de artar. Ancak, yeni bir uygulama başlatırken her blockchain başlangıcında karşılaşılan zorlukların bir kısmı kullanıcıları platformlarına çekmektedir. Simgeyi dolaştırmaya yetecek kadar kullanıcı yoksa hızlı bir şekilde sahiplerinin ve verenlerin zararına değerini kaybedecektir. Bu, Facebook, Kik ve Telegram gibi şirketlerin karşı karşıya kalmayacağı bir problemdir. Zaten güçlü kullanıcı tabanlarına sahipler, bu da uygulamalarına ekledikten sonra belirteçlerine talepte bir sıkıntı yaşanmayacağı anlamına gelmektedir. Ekosistemi hala gelişme aşamasında olmasına rağmen, Kin zaten Ethereum blockchain üzerinde çalışan en aktif belirteçler listesinde spot1 noktasını talep etmektedir. 

Facebook bir ICO başlatmayacağını ve kripto para birimini bir uçakla başlatmanın daha muhtemel olduğunu söyledi: şirketin ücretsiz olarak kullanıcılara jeton verdiği bir süreçtir. Şirket kripto planlarının tüm ayrıntılarını henüz açıklamamasına rağmen, uygulama içi ödemeler zaten ilgi gösterdiği bir kullanım durumudur ve günlük işlerinde platforma güvenen kullanıcılar ve şirketler için bir nimet olabilir. Kripto para birimleri sınırlı tedarik varlıkları olduğundan, talep arttıkça değerleri de artar. Ancak, yeni bir uygulama başlatırken her blockchain başlangıcında karşılaşılan zorlukların bir kısmı kullanıcıları platformlarına çekmektedir. Simgeyi dolaştırmaya yetecek kadar kullanıcı yoksa hızlı bir şekilde sahiplerinin ve verenlerin zararına değerini kaybedecektir.

Bu, Facebook, Kik ve Telegram gibi şirketlerin karşı karşıya kalmayacağı bir problemdir. Ekosistemi hala gelişme aşamasında olmasına rağmen, Kin zaten Ethereum blockchain üzerinde çalışan en aktif belirteçler listesinde spot1 noktasını talep etmektedir.

FaceCoin veya Facebook kripto para birimini adlandırmayı planlıyorsa, başarılı olma şansı da yüksektir. Şirket zaten Messenger uygulaması aracılığıyla ödemelere izin veriyor, ancak yalnızca Messenger’ın 1.3 milyar kullanıcısı için bir seçenek olmayan bir banka kartı veya PayPal hesaplarına bağlı olduğunda. Daha düşük bir giriş engeli ile, kripto para birimleri, daha fazla kullanıcının Messenger’la eşler arası ödemeler yapmalarına olanak tanır; bu, Facebook’un başladığında en popüler şifreleme para birimini yapmasını sağlayabilir. Merkezileştirilmiş uygulama içi para birimlerinin aksine, kripto para birimleri kullanıcıların bunları merkezi olmayan borsalarda ve kendi yerel platformlarıyla ilgili olmayan diğer dijital pazarlarda satın almalarını veya satmalarını sağlamaktadır. Blockchain girişimlerinin de güven sorunu bulunmaktadır. Çok sayıda başarısız blok zincirleme proje yatırımcıları sadece gösterişli bir web sitesi ve bir sorunu çözmeyi vaat eden bir yazı ile desteklenen bir jeton satın alma konusunda isteksiz hale getirmiştir. Buna karşılık, kurulu bir şirketin zaten çalışan bir iş modeli ve çevrimiçi uygulamalar oluşturma ve çalıştırma vaatlerini yerine getirme kayıtlarını takip eden geliştirici ve yönetici ekipleri vardır.

 

Kaynak: Tıklayınız